Pagina wordt geladen ...
Hulp nodig? Ons team staat voor je klaar! bel ons Bel met 0528 23 33 37

Zou jij klikken? 4 tips zodat je medewerkers het in ieder geval niet doen

Zou jij klikken? 4 tips zodat je medewerkers het in ieder geval niet doen

‘Wilt u vlees, vis of vega? Klik hier en geef uw voorkeur door.’ Je medewerkers krijgen tijdens een congres per mail deze vraag. Klikken ze? Dan halen ze misschien wel ransomware of een virus binnen. Met deze vier tips voorkom je ongewenst klikgedrag.

Cybercriminelen zijn steeds slimmer:

  • 91% van de datalekken gebeurt omdat een medewerker op een link klikt

En medewerkers trappen er te vaak in:

  • 30% opent mails van cybercriminelen, 10% klikt op links of bijlagen

Het gaat in veel gevallen om links in e-mails die steeds professioneler zijn opgesteld. Wie op de link klikt haalt bijvoorbeeld malware binnen waarmee data gestolen kan worden of systemen worden stilgezet. Maar je hoeft hier niet het slachtoffer van te zijn. Er zijn meer dan genoeg manieren om te zorgen dat jouw bedrijf niet bij de 91% hoort. Onze tips:

1. Mail een test aanval

80% van de Nederlandse bedrijven geeft aan last te hebben van phishing. Stuur zelf eens een gesimuleerde phishing e-mail met een link aan medewerkers, bijvoorbeeld over een nieuwe onkostenregeling. Hiermee kan je zien wie er überhaupt op de link klikt, wat weer een mooie kans biedt om het bewustzijn over juist klikgedrag te vergroten.

2. Let op het e-mailadres van de verzender

Nepmails bevatten steeds vaker normaal taalgebruik en hebben een betrouwbare afzender zoals een gevestigd bedrijf. Maar het mailadres is eigenlijk altijd een gekke afgeleide van een echte bedrijfsnaam.

3. Wantrouw een algemene aanhef

Een organisatie die jou, je bedrijf of een medewerker echt kent, zal niet een algemene aanhef als Geachte heer/mevrouw gebruiken.

4. Gebruik software die bedreigingen detecteert

Met speciale software kan je ervoor zorgen dat wanneer iemand op een geïnfecteerde link klikt deze geen schade aan kan brengen. Zo heeft Microsoft een service waar eerst in een gespecialiseerd datacentrum geautomatiseerd een link wordt gecheckt. Een geïnfecteerde link kan dan niet door de gebruikers geopend worden en degene die toch klikt ontvangt een waarschuwingsscherm.

Met de nieuwste dienst van Spreen ICT wordt inzichtelijk of jouw medewerkers klikken!

Door in een afgesproken periode een aantal nep-mails te versturen testen wij of medewerkers op verdachte links klikken. Na het klikken wordt de gebruiker uitgelegd dat het een nep-mail was en wat zij kunnen doen om dit volgende keer te voorkomen. Na de afgesproken periode brengen wij uitgebreid verslag uit.

Benieuwd of jij of jouw medewerkers klikken? Neem dan snel contact op!

web applicaties dotsolutions
clientportaal telefonieportaal Tim, onze app Help mij